پزشکی هسته‌ای
مرکز پزشکی هسته‌ای و سنجش تراکم استخوان سیندخت
پزشکی هسته‌ای سیندخت
مرکز پزشکی هسته‌ای و سنجش تراکم استخوان سیندخت طرف قرار داد با بیمه
پزشکی هسته‌ای سیندخت
مرکز پزشکی هسته‌ای و سنجش تراکم استخوان
سیندخت
Slider

اسکن کلیه با DMSA

اسکن کلیه با DMSA سیندخت پزشکی هسته ای

اسکن DMSA برای ارزیابی اندازه ،شکل و موقعیت کلیه ها ، وجود ضایعه در کلیه ها به دنبال عفونت های اداری یا مشکلات کلیوی استفاده میشود. عفونت های کلیه در مواردی، علائم بالینی واضحی ندارند یعنی حالت پنهان دارند. عفونت مزمن، آهسته و در طی سالیان منجر به از دست رفتن کلیه ها می شود بنابراین تشخیص و درمان صحیح آن در مراحل اولیه بیماری، نقش مهمی در آینده بیمار دارد. یکی از روش هایی که می توان به وسیله آن، عفونت کلیه را در مراحل اولیه شناسایی کرد اسکن کورتکس کلیه با رادیو داروی DMSA می باشد. حساسیت این اسکن برای بررسی درگیری کلیه در انواع عفونتهای ادراری و افتراق آن از عفونت دستگاه ادراری تحتانی از بقیه روشهای تصویربرداری دیگر بیشتر می باشد. از کاربردهای دیگر اسکن DMSA پیگیری بیماران دچار آسیب های کلیه ناشی از ضربه، یافتن محل کلیه نابجا، و اثبات یا رد Single Kidney می باشد.

فرایند انجام اسکن

پرستار از بیمار جهت تزریق رادیو دارو رگ گیری میکند. رگ گیری جهت تزریق رادیو دارو به داخل رگ بیمار نیاز است. 2 تا 3 ساعت بعد بیمار برروی تخت دستگاه تصویربرداری به حالت به پشت خوابیده و تصویربرداری انجام میشود.تصویربرداری حدود 15 دقیقه طول می کشد و در تمام این مدت باید بیمار در حالت خوابیده به پشت برروی تخت دستگاه قرار گیرد.

گاه لازم است برای تصویربرداری از کودکان شربت ها وداروهای خواب آور استفاده شود.این کار توسط پرستا ردر حدود 2 ساعت بعد از تزریق رادیو دارو انجام می شود.

آمادگی اسکن

 آمادگی خاصی برای این اسکن نیاز نیست.

مدت زمان انجام

پس از تزریق مقدار مورد نیاز رادیو دارو بر حسب وزن بدن و گذشت 3 ساعت تصویر برداری صورت خواهد گرفت . از هنگام پذیرش تا پایان تصویر برداری حدود 4 ساعت بطول خواهد انجامید. 

نکات قابل توجه

  • لباس راحت بپوشید به گونه ای که بتوان آنرا براحتی از تن خارج کرد.
  • لازم نیست روز اسکن ناشتا باشید.
  • باید قبل از اسکن مقدار کافی آب ومایعات دیگر مصرف کنید.
  • اگر اسکن برای کودک شما انجام می شود لازم است با وی در مورد عدم حرکت در هنگام تصویربرداری صحبت کنید.
  • در برخی موارد برای انجام اسکن در کودکان لازم است به وی داروهای خواب آور داده شود.
  • همه مدارک مربوط به بیماری سیستم ادراری را به همراه داشته باشید.
  • اسباب بازی و مواد خوراکی دلخواه کودک خود را به همراه داشته باشید تا بدین وسیله همکاری کودک در حین تصویربرداری افزایش یابد.
  • انجام این اسکن برای خانم های باردار ممنوع است.
بستن منو